Les coses transmeten coses

Les coses transmeten coses

Com fer que la nostra feina emocioni i perduri en el temps 

Les coses transmeten coses. André Ricard, dissenyador industrial i teòric del disseny, ho afirmava en el seu llibre “L’aventura creativa” quan parlava de les emocions que percebem de tot allò que ens envolta. Ricard parla de les COSES i la capacitat que tenen d’emocionar-nos, entenent COSA com tot allò que existeix, ja sigui real o irreal, concret o abstracte (un objecte, una imatge, una idea, una melodia, etc).

Però, a què ens referim quan parlem d’emocionar? Bàsicament parlem de provocar una alteració de l’estat d’ànim mitjançant estímuls externs. Aquest canvi anímic, positiu o negatiu, serà diferent segons la percepció de la realitat de cada persona. En aquest sentit, el professor de ciència cognitiva Donald A. Norman considera que per aconseguir que una COSA generi una emoció s’han de tenir en compte els instints viscerals i el pensament racional. En el seu llibre “El diseño emocional: por qué nos gustan (o no) los objetos cotidianos” ens parla del disseny visceral, el disseny conductual i el disseny reflexiu i com aquestes tres esferes del disseny ens permeten valorar les COSES des del punt de vista emocional.

 

Disseny visceral

El disseny visceral es centra en l’instint més primari de l’ésser humà, aquell que fa que experimentem plaer amb els sabors dolços, les formes rodones i els colors saturats. Els seus orígens, per tant, es troben en el procés evolutiu de les espècies. És aquella esfera del disseny que fa exclamar un “m’agrada!” o un “no m’agrada!” quan contemplem una obra d’art o escoltem una cançó, sense la intervenció de cap judici addicional. És a dir, entre dos objectes funcional i econòmicament iguals, escollirem sempre el que més ens agradi des del punt de vista estètic. Una qüestió purament visceral. Per exemple, davant de dues edicions del mateix llibre amb preu i mides idèntiques, possiblement ens decantaríem pel que tingués la portada més bonica.

Imagen 1

Disseny conductual

La funció és el pilar del disseny conductual. Per què servirà la COSA? Quina funció complirà? S’espera de la COSA que satisfaci les necessitats d’una manera pràctica, senzilla i còmoda. La funcionalitat d’una cadira n’és un exemple. Si comprem una cadira molt bonica però molt incòmoda, hem triat un mal disseny conductual. Per exemple, la famosa cadira vermella i blava de Rietveld és una icona del disseny, però voldríeu que fos la única cadira a la que poguéssiu seure després d’un llarg dia de feina? O preferiríeu tenir una cadira butaca com la cadira de Barcelona, de Mies Van der Rohe? Des del punt de vista del disseny conductual, la segona cadira és més pràctica i còmoda, i per tant, més funcional.

Captura de pantalla 2017-11-21 a les 16.42.40

Disseny reflexiu

En el disseny reflexiu és on més intervenen les emocions. Parlem d’una esfera del disseny que busca el vincle emocional amb l’usuari mitjançant els records entre l’usuari i la COSA. Pretén assignar valors a les COSES per tal que aquestes els transmetin als usuaris. El disseny reflexiu posiciona al consumidor a la societat i li proporciona un rol concret. Posem per exemple una marca com Apple. ¿Perquè hi ha gent disposada a fer llargues hores de cua per aconseguir el nou iPhone? Si considerem que Apple té una competència ferotge, la qual també fa una feina ben feta en qüestió d’I+D, llavors podríem pensar que el valor emocional pren una importància a l’hora d’escollir una marca o una altra. Apple atorga uns valors als seus productes o COSES que fa que, en obtenir-los, els seus clients adquireixin un rol social concret.

Imagen 1
Llargues cues davant una botiga d’Apple en el llançament d’un dels seus productes.

 

Quan s’utilitzen simultàniament el disseny visceral, conductual i reflexiu, s’atorga a les COSES valors i principis que serveixen per humanitzar-les i generar empatia. Les COSES de la nostra societat que integren aquests tres conceptes es consideren dissenys perfectes perquè actuen des de la capa més primària de l’individu fins a la més racional.

Segons l‘arquitecte i dissenyador d’interiors Juli Capella “dissenyar és pensar abans de fer”. Des de Dignetik creiem plenament en aquest procés de pensament en tot el que duem a terme. Pretenem combinar en tots els nostres àmbits de creació la integració plena del disseny visceral, disseny conductual i disseny reflexiu per tal d’obtenir un resultat que emocioni i perduri en el temps. Mitjançant aquesta simbiosis creativa volem sumar valors a tots aquells que confien en nosaltres.

Un article de Jordi Mas



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *